- Strona główna
- Blog
- Numer alarmowy 112. Co i jak należy zgłaszać
Numer alarmowy 112. Co i jak należy zgłaszać
przez redakcja HaloMed
13.09.2024
Wybierz usługę
Wybierz usługę i zapłać po podaniu niezbędnych danych.
Każdy człowiek powinien wiedzieć, w jaki sposób należy zgłaszać wszelkie nagłe wypadki pod numer alarmowy 112. Szczególnie że coraz częściej zdarza się konieczność wykonania takiego telefonu – według danych w 2023 roku milion razy częściej dzwoniono pod numer 112 niż w roku poprzednim. Regularnie Ministerstwo Zdrowia czy Policja przypominają o tym, w jaki sposób złożyć zawiadomienie. Warto przypomnieć sobie o tym, jak to zrobić.
Kiedy można dzwonić pod 112?
Warunkiem zadzwonienia pod 112 jest wystąpienie nieprzewidzianego wypadku, a cała ta nagła sytuacja wymaga szybkiej reakcji służb ratunkowych. Wymienia się wśród nich między innymi:
1. Wypadki drogowe
2. Silne krwawienia
3. Uszkodzenia ciała
4. Omdlenia oraz utratę świadomości
5. Pożary
6. Przypadki porażenia prądem
7. Kradzieże oraz włamania
8. Rozboje oraz inne przypadki użycia przemocy
9. Rozpoznanie osoby, która jest poszukiwana przez Policję
Oraz wszystkie inne nagłe sytuacje, w których coś zagraża zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu publicznemu. Dzwonienie na 112 to coś, czego nie powinniśmy robić bezmyślnie i bez wyraźnego powodu. Dzwonienie bez potrzeby może blokować linię alarmową i uniemożliwić szybką reakcję w momencie, kiedy naprawdę coś będzie działo się komuś innemu.
Jak działa numer alarmowy 112?
Numer 112 to numer, który jest numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. W Polsce wprowadzono go w 2005 roku, a dokładniej 1 września. W przeciwieństwie do niektórych państw Unii, w Polsce numer 112 nie zastępuje krajowych numerów alarmowych (można z nich nadal korzystać). Jest jednak uzupełnieniem całego systemu informowania o nagłych wypadkach. Numer 112 jest bezpłatny, można korzystać z niego nawet wtedy, kiedy telefon jest zablokowany i nie ma sygnału. Ponadto z numerem alarmowym 112 można połączyć się nawet wtedy, kiedy telefon nie ma karty SIM.
Zasady zgłoszeń pod numerem 112
Dzwoniąc pod numer alarmowy 112, powinniśmy pamiętać o kilku zasadach, żeby zgłoszenie było kompletne i by odpowiednie służby mogły natychmiast zareagować. Przede wszystkim należy podać miejsce zdarzenia na wypadek, gdyby cokolwiek doprowadziło do przerwania połączenia. Warto jednak postępować dokładnie krok po kroku:
1. Należy zadbać o swoje bezpieczeństwo i zanim zdecydujemy się zadzwonić – powinniśmy stanąć w bezpiecznym miejscu, w którym nic nam nie grozi. Następnie warto poinformować inne osoby, które biorą udział w zdarzeniu lub ratowaniu, że wykonujesz połączenie na numer alarmowy, aby nikt inny dodatkowo nie blokował linii i by zgłoszenie nie zostało zdublowane. Trzeba czekać na linii aż do momentu zgłoszenia się osoby, która pracuje przy numerze alarmowym.
2. Należy podać miejsce, z którego dzwonimy – dobrze jest, aby podać miasto, z którego się łączymy, dokładny adres, kilometr autostrady itp. Cokolwiek, co pomogłoby określić, gdzie dokładnie się znajdujemy. Możemy sprawdzić na mapie albo kogoś zapytać, jeśli nie wiemy, gdzie właściwie się znajdujemy.
3. Ważne jest również przedstawienie się oraz podanie swojego numeru telefonu, co przyda się, gdyby służby chciały się skontaktować lub gdyby wcześniej coś doprowadziło do rozłączenia połączenia.
4. Krótko, sprawnie i w najważniejszych słowach należy wyjaśnić operatorowi, co się stało. Trzeba jednak uważnie słuchać drugiej strony i w razie potrzeby odpowiadać na pytania, jakie zada operator. Należy bezwzględnie zastosować się do jego zaleceń i poleceń, ponieważ on najlepiej wie, co warto zrobić w krytycznych sytuacjach.
5. Całe zgłoszenie powinno być dokonywane wyraźnie i spokojnie, należy jak najbardziej powściągnąć emocje, aby nie krzyczeć, bo nie przyniesie to lepszego rezultatu. W udzielaniu pomocy liczy się czas, dlatego właśnie tak ważne jest, aby w miarę możliwości opanować się, jak tylko możemy.
6. Nie należy się rozłączać aż do momentu, w którym nie usłyszymy od operatora słów o tym, że zgłoszenie zostało przyjęte, a operator wysyła na miejsce odpowiednie służby – w zależności od tego, co się stanie, zostaną wezwane policja, straż pożarna lub karetka pogotowia.
7. Jeśli tylko sytuacja ulegnie zmianie, należy powiadomić o tym operatora numeru alarmowego (np. sytuacja niebezpieczna zdążyła się zakończyć przed przyjazdem odpowiednich służb).
Numery alarmowe w Polsce
Numer 112 jest ogólnym numerem, na który możemy zgłosić się, kiedy dzieje się coś nagłego i zagrażającego czyjemuś zdrowiu lub życiu. Można jednak w Polsce korzystać również z numerów alarmowych, które kierują bezpośrednio do odpowiednich służb. Oto najważniejsze z nich, pod które można się zgłosić, kiedy potrzebujemy pomocy:
1. 997 – numer na Policję
2. 998 – Państwowa Straż Pożarna
3. 999 – Państwowe Ratownictwo Medyczne
W Polsce funkcjonują jednak również takie numery jak:
1. 991 – pogotowie energetyczne
2. 992 – pogotowie gazowe
3. 993 – pogotowie ciepłownicze
4. 994 – pogotowie wodno-kanalizacyjne
5. 995 – Komenda Główna Policji – system Child Alert
6. 996 – Centrum Antyterrorystyczne
7. 986 – straż miejska (nie we wszystkich miastach)
Jest jeszcze kilka innych numerów, które mogą się przydać, a pod którymi można znaleźć służby, które powołane są do niesienia pomocy:
116 000 – numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci (fundacja ITAKA)
116 111 – telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)
116 123 – Kryzysowy Telefon Zaufania (Instytut Psychologii Zdrowia)
601 100 100 – numer ratunkowy nad wodą (MOPR i WOPR)
601 100 300 – numer ratunkowy w górach (GOPR i TOPR)
800 702 222 – Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego (Fundacja ITAKA)
22 668 70 00 – Niebieska Linia, ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie
Mamy nadzieję, że nigdy nikt nie będzie musiał korzystać z telefonów alarmowych, ale jeśli jednak – róbcie to rozważnie i nigdy nie dzwońcie na nie bez potrzeby!
-
Autor: P.S.
Treści, które przedstawione są na stronie halomed.pl nie zastąpią kontaktu z lekarzem – są jedynie wskazówką i mają formę informacyjną. Administrator serwisu nie ponosi żadnej odpowiedzialności wynikającej z wykorzystania informacji, które są zawarte w serwisie.
Konsultacja z e-receptą
Podobne artykuły